آیا تا بحال به مفهوم نظم سازمانی توجه کردهاید؟ آیا میدانید منظور از نظم سازمانی و جایگاه آن در توسعه سازمانها چیست؟ اگر بخواهیم به طور خلاصه به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که منظور از داشتن نظم و انضباط، انجام رفتارهای مورد انتظار از افراد است. نظم سازمانی و انضباط کارکنان هم یعنی انتظار از آنها برای پایبندی به سیاستها، قوانین، آییننامهها و فرآیندهای سازماناست. اما نکته قابل تامل موانع سر راه است و یافتن پاسخی برای سوال موانع رعایت نظم در سازمان کدامند؟ در هر سازمانی بسته به ماهیت و سیاست سازمان امکان بروز موانع متفاوتی وجود دارد، اما به طور کلی دو دسته موانع اصلی برای این موضوع همواره وجود دارد که عبارتند از عدم پیروی از قوانین سازمان (مانند عدم رعایت دستورالعملهای ایمنی در محل کار) و رفتارهای نامناسب (مانند ترک کار مکرر بدون اطلاع و تایید قبلی)، بنابراین ریشه یابی و پیدا کردن راه حل برای این موضوع کمک بسزایی جهت بهبود نظم سازمانی الزامی است.
با توجه به نقش اساسی انضباط کاری در سازمانها و نقش بسزایی که در بالا رفتن سرعت، دقت و یکپارچگی انجام امور دارد میتوان از آن به عنوان یک شاهکلید برای افزایش بهروری و رضایتمندی مشتریان استفاده کرد. اگر به عنوان یک کارفرما از نظم درون سازمانی و کاهش کارایی مجموعه کاری خود شکایت دارید و به دنبال ریشه یابی مشکل هستید، بهترین راه بازنگری شیوههای مدیریتی بکار رفته درون سازمان شماست. در سالهای اخیر شاهد پررنگ تر شدن نقش تکنولوژی در تدوین استراتژیهای کاربردی و مدیریتی به عنوان ابزار کمکی برای مدیران هستیم.
اما نظم در سازمان تا چه حد اهمیت دارد؟ اهمیت نظم در سازمان به گونه ای است که بدون وجود نظم و انضباط در سازمان بسیاری از کارها به تاخیر افتاده و یا حتی انجام نخواهد شد. بنابراین فراهم کردن شرایط ایجاد نظم در سازمان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که شرح کامل آن در مقاله توضیح داده شده است.
برای فعالیت تمامی گروههای سازمانی وجود انضباط امری ضروری است. اعضای هر گروه باید میل و خواستههای شخصی خود را کنترل کنند. کارکنان باید برای نفع همگانی، همکاری کنند. کارکنان باید خودشان را به نحوی منطقی با اصول تدوین شده توسط مدیریت سازمان تطبیق دهند و از این طریق با اهداف سازمانی، سازگاری یابند. برقرار انضباط سازمانی یکی از مهارتهای مدیریت سازمان است. راهکارهای افزایش نظم درون سازمانی چیست؟ ابزارها و روشهای متنوعی برای ایجاد نظم درون سازمانی وجود دارد که بسته به سیاست و نوع فعالیت هر سازمان متفاوت است. از کاربردی ترین ابزارها می توان به سیستمهای کنترل تردد به منظور مدیریت حضور و غیاب پرسنل و نرم افزارهای crm اشاره کرد.
شما به عنوان مدیر یک مجموعه موفق به منظور تثبیت و پایداری موفقیت مجموعه خود علاوه بر داشتن الگوهای اجرایی نیاز به پیشبینی آینده و استفاده از ابزرهای کمک مدیریتی خواهید داشت. در دنیای امروز و به دنبال نفوذ چشمگیر تکنولوژی در تمامی ابعاد زندگی بشری، شاهد نفوذ موفق آن در مباحث مدیریتی و درون سازمانی هستیم. تمایل به استفاده از انواع نرمافزارهای مدیریتی و دستگاههایی از جمله انواع دستگاه حضور و غیاب، اکسس کنترل و... گواهی بر نفوذ تکنولوژی در بحث مدیریت درون سازمانی است. در واقع استفاده از این ابزارها به نوعی بروزرسانی شیوه های مدیریت منابع انسانی درون سازمانها بشمار آمده که مشکلات مربوط به نظم کاری و بهره وری را به میزان زیادی کاهش میدهد.
اما هدف از ایجاد نظم سازمانی چیست؟ به طور کلی با ایجاد نظم سازمانی و رویکردهای انضباطی علاوه بر حفظ و حراست از منافع کلی سازمان و رفع ناهنجاریهای محیط کاری زمینه حمایت از حقوق کارکنان و ایجاد محیط آرام برای کار کنان را فراهم آورده که در نهایت منجر به بالا بردن کیفیت کار کارکنان و افزایش بازدهی سازمانی میشود. یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده برای نظم درون سازمانی، دستگاههای کنترل تردد است. با استفاده از این ابزار براحتی میتوان چگونگی عملکرد پرسنل را بررسی کرد. شما میتوانید ادامه این مطلب را با مراجعه به لینک چگونه یک سیستم مدیریت حضور و غیاب بهره وری کارکنان را افزایش می دهد؟ مطالعه نمائید.
- ۰ نظر
- ۲۳ مهر ۰۱ ، ۱۰:۰۲